10.02.08


en man producerar 1000 spermier – i sekunden

En frisk mans spermieproduktion är enorm. I testiklarnas sädeskanaler bildas 1000 spermier – i sekunden!
På ett dygn blir det närmare 100 miljoner spermier. När vi får utlösning sprutar vi ut 2-5 milliliter sädesväska som innehåller ofattbara 500 miljoner spermier som var och en är sex hundradels millimeter lång. Medan kvinnan bara utvecklar ett befruktningsbart ägg i månaden – det sker sammanlagt ca 400 gånger under en kvinnas liv – bildar mannen hela tiden, från puberteten ända in i ålderdomen, befruktningsbara spermier.

Man lär sig nått nytt varje dag, eller ja egentligen förra veckan när jag kollade på kunskapskanalen (vilket jag återberättade för david och frågade om han visste vilken fabrik han hade i byxorna.. han tycker att jag är störd) haha. Det kan man kalla produktivitet! Att texten ovanför är skriven av en man är rätt uppenbart, det avslöjas dels av meningen 'När vi får utlösning sprutar vi ut 2-5..' men även för att det är skrivet med en ganska, enligt mig, komisk stolthet (kursivt) haha. Är allt verkligen en tävling könen emellan? känns som att det här är ett tillfälle där det "takes two to tango" om man säger så.. haha

bara så att ni vet..

Peace / A




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0